Українська література 7 клас
Урок позакласного читання
Тема. « Обереги роду в
поезіях Івана Драча «Лист до калини»,
«Самотня
ластівка…», «Я хочу бачити світ…»
Мета: дати основні
відомості про життя і творчість поета, допомогти усвідомити ідейно- художні
особливості поезій;
розвивати навички виразного читання
ліричного твору, його аналізу, висловлення
своєї думки щодо прочитаного, уміння визначати
художні засоби, підтекст твору, ї хнє значення у розкритті головної
думки, творчі здібності;
виховувати любов і пошану до роду,
народних оберегів,повагу до
традицій свого народу, естетичний смак.
Обладнання:
збірка поезій І.Драча; таблиці;
картки; малюнки учнів; репродукції картин
Хід уроку
Роде рідний! Не стлумить
Нашу жилаву
породу –
Сто вітрів
в ногах лежить
Мого роду
і народу…
І. Драч
І Актуалізація
необхідного навчального досвіду
Акровірш
Отам
, біля річки розквітла калина,
Берізка
струнка нахилила свій стан.
Ех,
я , як маленька, тендітна дитина,
Річку
люблю,і ставок , і байрак,
І
вербу зелену, і сонях пахучий,
Гордість
Вкраїни – Дніпр наш «ревучий».
Словникова робота.
Оберіг – магічний предмет,якому приписують таємничу надприродну силу;
народнопоетичний символ,котрий оберігає,захищає людину на життєвому шляху.
Створення асоціативного куща слова «РІД».
ІІ Оголошення
теми, мети,епіграфа уроку.
ІІІ Сприйняття
і засвоєння нового навчального матеріалу.
Знайомство з поетом.
Слово вчителя
Відкрити поета – річ непроста.
Іван Драч – це справжній майстер пера.
Зростила поета звичайна селянська
родина -
Тепер його знає уся Україна.
Вірші поета – не скупчення рим,
А мислі нестримний і мудрий порив
Робота в
групах: учні- біографи, учні -психологи.( Додаток 1)
Виступи учнів.
Повідомлення
учня про калину.
Калина – це один із народних символів. Її оспівують в піснях
,про неї складають легенди. Українці вважають за добрий знак посадити її біля
нової хати. Калиновими кетягами прикрашають весільне гільце чи ворота садиби,де
відбувається весілля. Її ягодами присмачують весільний коровай, лікують
застуду. Калина асоціюється з самою Україною, як і верба, рута - м’ята, золота
пшениця, ластівка, тихі води ясні зорі. Кетяги калини можна побачити на
оздобленнях українських майстрів - різьбі, вишивці, малюнках на глечиках.
Калина – це оберіг, що рятує від зла, біди, напасті.
Слово вчителя
Вдумливо поезію читайте,
Думайте,сміливо уявляйте
І скажіть про що пише поет,
Тонкий мрійник і вибагливий естет?
Виразне читання поезії «Лист до калини» (під супровід мелодії пісні « Ой, чому калина віти
похилила»)
Бесіда за
змістом прочитаного.
- Знайдіть у вірші елементи казковості. З якою
метою автор ввів їх у свою поезію?
- Чому поет обирає адресатом калину?
- Прокоментуйте рядки:
У
кров твою вмочаю я перо,
Пишу
твоєю і своєю кров’ю…
Ти
– совісте моя,моя душа…
- Який художній засіб і з якою метою
використовує автор у рядку:»Твою росу несе мені Дніпро»?
-Чи можна сказати ,що калина у цьому вірші
персоніфікована ? Відповідь обґрунтуйте посиланнями на текст.
-
Епітет «калиновий» є улюбленим для І.Драча.
У
« Калиновій баладі» цей епітет вживається в різних значеннях. Уважно прочитайте
уривок і поясніть,про що саме йдеться у кожному словосполученні з цим епітетом:
Та
знаю: мене колисала калина
В
краю калиновім тонкими руками,
І
кров калинова,як пісня єдина,
Горить
в моїм серці гіркими зірками.
Визначити, якими словами поет говорить про калину. Чим
для ліричного героя є образ калини.( Таблиця. Додаток 2)
Висновок.У.І Драча калина символізує малу батьківщину водночас
вона виступає деревом роду: жива,зелена крона уособлює поетових сучасників,коріння - попередників. Поет відчуває калину своєю
кревною родичкою,просить відповісти на листи,клянеться не продати її на дрова –
тобто не знищити , не знівечити ,не занедбати. Поет підкреслює,що пише не
тільки кров’ю свого серця,а й калиновою кров’ю,тобто
несе відповідальність за написане перед народом.
Робота
над поезією «Самотня ластівка на дроті»
Слово вчителя.
А ми самотні! Люди-птахи…
І не гульвіси, й не невдахи.
Ми загубились в світі зла,
А нам так хочеться тепла:
Щоб кожній птасі – по гніздечку,
А людям – так любов сердечну
Виразне читання поезії «Самотня ластівка…»
Бесіда.
- Якими словами підкреслено винятковість
події - присутність самотньої ластівки
на дроті в пізній осінній час?
- Які почуття ви пережили,читаючи цю поезію?
- Що переважає у вірші – змалювання подій чи
певний настрій автора?
- Як ставиться автор до трагічної долі
пташини?
- Прокоментуйте рядки, якими закінчується
вірш?
- Знайдіть у тексті анафору і поясніть її
роль.
- Чи можна вважати запитання у цьому вірші риторичними? Чому?
Висновок. Щемливий настрій огортає нас після прочитання вірша «
Самотня ластівка». З одного боку, це твір на екологічну тему: щось- таки у
природі негаразд,якщо ластівка залишилась в Україні,сама себе прирекла на
смерть.
З
іншого боку,вірш неписаний не стільки про самотню пташку,скільки про
невлаштованість,незахищеність кожної істоти,про перенасиченість світу злом і
жорстокістю.
Робота над поезією «Я хочу бачити світ.»
Слово вчителя
Дитинство –
пора незвичайна, казкова,
Коли все
уперше, коли все так ново,
Коли кожна
гра -
це світ чарівний,
Дивний,
цікавий, справжній, живий,
Коли кожен
день – це день відкриття,
Коли ще
попереду ціле життя,
І кожна
травинка і кожна рослинка
Казку
розказує тихо в затінку.
Дитинство –
це сонце, це свято, це сміх.
Дитинство –
найкраща пора для усіх.
А що ж наш
поет про дитинство розкаже .
Яку таємницю
одвічну підкаже?
Виразне читання поезії «Я хочу бачити світ…»
Бесіда.
- Чому, на вашу думку,автор вдався до
розповіді від першої особи?
- Які рядки вірша підкреслюють що у центрі
твору – маленька дитина,що очікує від світу лише добра і радості?
- Чому абстрактні поняття – чеснота ,підлість,
смуток,любов, підступність – виступають у взаємозв’язку з поняттями кольору,
смаку, виміру?
- З якої причини автор пише ці іменники з
великої літери?
- Який висновок ви зробили ,прочитавши поезію?
Робота з таблицею.(Дібрати до постійних епітетів епітети – відповідники
з поезії І. Драча. Додаток 3)
Є епітети
постійні,
Гарні,
звичні і надійні.
А епітети
Драча
Світ
незвично відкрива.
Дослідження. Дослідіть виписані цитати з Драчевого вірша. Чи влучно поет окреслює
основні властивості абстрактних слів дібраними до них означеннями?
Робота
з ілюстраціями -
Розгляньте
картину художника А. Гайдамаки Саджанці». Які кольори переважають на полотні?
Що
зображено на передньому плані, а що – в центрі картини? Чи вдалою є така
композиція?
На
яких деталях полотна автор акцентує увагу глядачів?
Яку
роль у змістовому навантаженні полотна
відіграють хлопчик і саджанці?
Розкажіть,що
зображено на картині М. Тимченко « Спогади про дитинство»
Який
настрій створює полотно? Які кольори допомагають створити таке враження?
Які
рядки з поезії « Я хочу бачити світ…» ви б підібрали до картин А. Гайдамаки та
М. Тимченко?
Яка
картина, на вашу думку, може слугувати ілюстрацією до поезії? Чому?.
Висновок. І.Драч передає сподівання малої дитини жити
внормальному суспільстві за високими законами моралі. Твір закликає старше
покоління змінити світ на краще. Вірш сповнений чарівної ліричної наївності,
непідробної щирості.
Презентація учнями власних малюнків до поезій.
ІVЗастосування знань.
Твір- мініатюра «Обереги І. Драча»
Зразок
Обереги роду – це калина,
Сонях біля хати, пісня
солов’їна,
Це маленька і безгрішна ще
дитина,
Дім щасливий, де живе
родина,
Це вічна і прекрасна наша
Україна!
V Підсумки уроку.
Ось і урок скінчити час,
Та запитати хочу в вас,
Чого навчились, що відкрили,
Які ви висновки зробили?
VІ Оцінювання і побажання учням.
Бажаю успіху і знань,
Змагань , і віри, і дерзань.
Знання потрібні для життя,
Для України майбуття!
Свої здібності і сили
Розкривайте раз у раз.
Щоб батькам була утіха
І віддача в добрий час
Учні
- психологи
Учні – біографи
Щира любов
Чорна підлість
Гірка туга
Відверта щирість
|
Незаймана любов
Мерехтлива
підступність
Засолона туга
Синьоока щирість
|