Назустріч 100-річчю від дня народження Василя Сухомлинського

Дидактичні матеріали
до уроків української мови
за творчою спадщиною В.О. Сухомлинського
















 Підготувала
вчитель української мови і літератури
Чистопільської філії ІІ ст.
Березовобалківської ЗШ І-ІІІст.





Картка №1
1.Вставити пропущені літери.
2. Виділені слова розібрати за будовою.
«Три н..щастя є в людини: смерть, старість і л..хі діти», - говорить українс..ка народна мудрість. Старість н..відворотна, смерть – н..вловима, пер..д цими н..щастями ніхто не може зач..нити двері свого дому. А від л..хих дітей дім можна вб..р..гти, як від вогню. І це залежить не тільки від бат..ків твоїх, а й від вас, дітей. («Батьківська педагогіка»)

Картка №2
1.     Запишіть речення,  розкривши  дужки.
2.     Виконайте морфологічний розбір підкреслених слів.
Умійте берегти й шанувати, звеличувати й удосконалювати людську мову – (най)тонше й (най)примхливіше,( най)тендітніше й (най)мудріше, (най)крихкіше й (най)могутніше, (най)благородніше багатство людського духу. («Батьківська педагогіка»)
Картка №3
1.Спишіть, розставляючи пропущені розділові знаки.
2. Поясніть написання виділених слів.
Вмій відчувати найтонші душевні рухи матері й батька. Їхня хвороба  твоє горе. Їхні невдачі й неприємності на роботі твоя біда. Їхня ганьба  не тільки твоя ганьба  а й твоє нещастя позбутися його можна тільки подолати його. Якщо в сім’ї горе  нещастя  неприємності  твоя відповідальність за благополуччя сім’ї зростає в сто раз. Лише наполегливою працею ти можеш полегшити життя своїх батьків. Ця твоя праця  найтонша людська справа. («Батьківська педагогіка»)
Картка №4
1.     Запишіть текст, вставляючи пропушені  літери.
2.     Випишіть іменники,  визначте їх відміну.
 Відносини  в  сім..ї  історично  склалися  так,  що  праця  батька,  яка  має  на  м..ті  піклува..я  про  здоров..я,  благо полу..я,   жи..я  дітей,  стає  ос..реддям  моральності.  Чим  бажаніша  і  радісніша  для  мужчин  ця  праця,  тим  благородніше  його  моральне  обли..я,  тим  кращий  зразок  для  наслідува..я  являє  він  собою.  (В. Сухомлинський) 

Картка №5
1.     Прочитайте текст. Визначте його тему, основну думку, тип і стиль мовлення.
2.     Поясніть вживання розділових знаків.
3.     Виконайте фонетичний розбір виділеного слова.
Гідність
Є така тонка і ніжна, сильна і мужня, недоторкана і незламна річ – гідність людської особистості. В житті людина зустрічається з красою і підлістю, радістю і горем; в її духовному житті бувають житті бувають години торжества і години страждання; душу її стрясає всепоглинаюча любов і відчуття мерзенності; бувають такі повороти і збіги обставин, коли треба відмовлятися від задоволення й піти на жертву в ім’я блага рідної, близької людини, особливо блага дружини і дітей, треба піднестися силою своїх думок, переконань над почуттями і емоційними поривами.
Усе це вимагає гідності. Треба з гідністю жити, працювати, користуватися матеріальними і духовними багатствами, на які ти маєш право, з гідністю переживати радість і горе, з гідністю хворіти і зустрічати свою останню годину. У найважливіших обставинах – навіть тоді, коли життя здається неможливим, не можна переступати ту грань, за якою кінчається владарювання розуму над нашими вчинками і починається темна стихія інстинктів і егоїстичних бажань. Бережи, утверджуй, розвивай, піднось свою людську гідність! Корінь твоєї гідності – в благородних переконаннях і думках.
Гідність – це мудра влада тримати себе в руках. Благородство твоєї людської особистості виявляється в тому, наскільки мудро і тонко ти зумів визначити, що гідне і що негідне. Гідне повинне стати самою суттю твоєї духовної культури, негідне нехай викликає в тебе презирство і огиду. ( В.О. Сухомлинський)
Картка №6
1.     Випишіть числівники, визначте їх розряд.
2.     Виконайте фонетичний розбір виділеного слова.
Педагог  радить  хлопцям  і  дівчатам:  вставайте  рано-вранці,  не  пізніше  шостої  години,  а  літом – о  п’ятій  годині,  робіть  ранкову  гімнастику,  працюйте  дві   години  в  цей  ранковий  час  -  і розумово,  над  книжкою,  і  фізично,  в  саду, - поливайте  дерева,  доглядайте  квіти.
(В.  Сухомлинський.)
Картка №7
1.     Виписати  займенники, визначити їх розряд.
2.     Дібрати антоніми до виділених слів.
 Тільки  там,  де  маленька    людина  переживає  почуття  гордості  від  того,  що  вона  в  чомусь  досягла  визначних  успіхів,  виявила  себе, - в  індивідуальному  духовному  житті  ми  бачимо  те,  що  треба  називати  енергією  думки…  Радість  розумової  праці – ось  що  стає  доступним  людині,  якщо  її  духовне  життя  пройняте  почуттям  оптимістичної  впевненості  у  своїх  силах,  почуттям  власної  гідності. (В. Сухомлинський)
Картка №8
1.     Випишіть якісні прикметники, утворіть від них форми вищогоі найвищого ступенів порівняння.
2.      Виконайте синтаксичний розбір четвертого речення.
     Коли  це  з  сусідньої  палати  почулася  пісня:  «Ой,  зійди,  зійди,  ясен  місяцю…»  Тихо  стало  в  госпіталі,  всі   прислухалися  до  українського  співу.  Зворушився  й  Микола,  перейнявся  тим  хвилюючим  струмом,  аж  ніби  й  очутився,  наповнився  живим  духом.  Ця  рідна  українська  пісня  й  повернула  притомність  Миколі.  Почув  він  її,  мовби  крізь  сон… ( В. Сухомлинський)
Картка №9
1.     Прочитайте текст, визначте його головну думку.
2.     Випишіть іменники, визначте їх рід. Число і відмінок.
Той, хто по-справжньому любить свою Батьківщину, у всіх відношеннях справжня людина.
Наша Батьківщина – це могутнє тисячолітнє дерево. Тож нехай кожен із нас буде не сухою, безплідною колючкою на цьому дереві, а живою гілкою. Пам’ятай, що наша Батьківщина ніколи не підкорялася ні одному завойовнику. Знай, справжнього патріота нашої Батьківщини можна убити, спалити, закопати живим у землю, як це робили звірі фашисти але підкорити не можна («Листи до сина»).
Картка №10
1. Запишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки.
2. Виконайте словотвірний розбір виділених слів.

Моїм  непорушним  педагогічним  переконанням  є  істина  чуйність  і  лагідність  та  духовна  сила  яка  здатна  вберегти  дитяче  серце  від  огрубіння  озлоблення  жорстокості  і  байдужості  від  безсердечно-тупого  ставлення  до  всього  доброго  і  світлого  в  житті  насамперед  до  сердечного  теплого  слова.  (В. Сухомлинський)