Дидактичні матеріали
до уроків української мови
за творчою спадщиною В.О. Сухомлинського
Підготувала
вчитель української мови і літератури
Чистопільської філії ІІ ст.
Березовобалківської ЗШ І-ІІІст.Картка №1
1.Вставити пропущені літери.
2. Виділені слова розібрати за будовою.
«Три н..щастя є в людини: смерть, старість і л..хі діти»,
- говорить українс..ка народна
мудрість. Старість н..відворотна, смерть – н..вловима,
пер..д цими н..щастями ніхто не може зач..нити двері свого дому. А від л..хих
дітей дім можна вб..р..гти, як від
вогню. І це залежить не тільки від бат..ків твоїх, а й
від вас, дітей. («Батьківська педагогіка»)
Картка №2
1.
Запишіть
речення, розкривши дужки.
2.
Виконайте
морфологічний розбір підкреслених слів.
Умійте берегти й шанувати, звеличувати й удосконалювати
людську мову – (най)тонше й (най)примхливіше,( най)тендітніше й (най)мудріше,
(най)крихкіше й (най)могутніше, (най)благородніше багатство людського
духу. («Батьківська педагогіка»)
Картка №3
1.Спишіть, розставляючи пропущені розділові знаки.
2. Поясніть написання виділених слів.
Вмій відчувати найтонші
душевні рухи матері й батька. Їхня хвороба
твоє горе. Їхні невдачі й
неприємності на роботі твоя біда. Їхня ганьба
не тільки твоя ганьба а й твоє
нещастя позбутися його можна тільки подолати його. Якщо в сім’ї горе нещастя
неприємності твоя відповідальність за благополуччя сім’ї зростає в сто раз.
Лише наполегливою працею ти можеш полегшити життя своїх батьків. Ця твоя праця
найтонша людська справа.
(«Батьківська педагогіка»)
Картка №4
1.
Запишіть текст,
вставляючи пропушені літери.
2.
Випишіть
іменники, визначте їх відміну.
Відносини в
сім..ї історично склалися
так, що праця
батька, яка має
на м..ті піклува..я
про здоров..я, благо полу..я, жи..я дітей,
стає ос..реддям моральності.
Чим бажаніша і
радісніша для мужчин
ця праця, тим
благородніше його моральне
обли..я, тим кращий
зразок для наслідува..я
являє він собою.
(В. Сухомлинський)
Картка №5
1.
Прочитайте текст.
Визначте його тему, основну думку, тип і стиль мовлення.
2.
Поясніть вживання
розділових знаків.
3.
Виконайте
фонетичний розбір виділеного слова.
Гідність
Є така тонка і ніжна, сильна і мужня, недоторкана і
незламна річ – гідність людської особистості. В житті людина зустрічається з
красою і підлістю, радістю і горем; в її духовному житті бувають житті бувають
години торжества і години страждання; душу її стрясає всепоглинаюча любов і
відчуття мерзенності; бувають такі повороти і збіги обставин, коли треба
відмовлятися від задоволення й піти на жертву в ім’я блага рідної, близької
людини, особливо блага дружини і дітей, треба піднестися силою своїх думок,
переконань над почуттями і емоційними поривами.
Усе це вимагає гідності. Треба з гідністю жити,
працювати, користуватися матеріальними і духовними багатствами, на які ти маєш
право, з гідністю переживати радість і горе, з гідністю хворіти і зустрічати
свою останню годину. У найважливіших обставинах – навіть тоді, коли життя
здається неможливим, не можна переступати ту грань, за якою кінчається
владарювання розуму над нашими вчинками і починається темна стихія інстинктів і
егоїстичних бажань. Бережи, утверджуй, розвивай, піднось свою людську гідність!
Корінь твоєї гідності – в благородних переконаннях і думках.
Гідність – це мудра влада тримати себе в руках.
Благородство твоєї людської особистості виявляється
в тому, наскільки мудро і тонко ти зумів визначити, що гідне і що негідне.
Гідне повинне стати самою суттю твоєї духовної культури, негідне нехай викликає
в тебе презирство і огиду. ( В.О. Сухомлинський)
Картка №6
1.
Випишіть
числівники, визначте їх розряд.
2.
Виконайте
фонетичний розбір виділеного слова.
Педагог
радить хлопцям і
дівчатам: вставайте рано-вранці,
не пізніше шостої
години, а літом – о
п’ятій годині, робіть
ранкову гімнастику, працюйте
дві години в
цей ранковий час
- і розумово, над
книжкою, і фізично,
в саду, - поливайте дерева,
доглядайте квіти.
(В.
Сухомлинський.)
Картка №7
1.
Виписати займенники, визначити їх розряд.
2.
Дібрати антоніми до
виділених слів.
Тільки там,
де маленька людина переживає
почуття гордості від того,
що вона в чомусь досягла
визначних успіхів, виявила себе, - в
індивідуальному духовному житті
ми бачимо те,
що треба називати
енергією думки… Радість розумової
праці – ось що
стає доступним людині,
якщо її духовне
життя пройняте почуттям
оптимістичної впевненості
у своїх силах, почуттям
власної гідності. (В.
Сухомлинський)
Картка №8
1.
Випишіть якісні
прикметники, утворіть від них форми вищогоі найвищого ступенів порівняння.
2.
Виконайте синтаксичний розбір четвертого
речення.
Коли це
з сусідньої палати
почулася пісня: «Ой,
зійди, зійди, ясен
місяцю…» Тихо стало
в госпіталі, всі
прислухалися до українського
співу. Зворушився й
Микола, перейнявся тим
хвилюючим струмом, аж
ніби й очутився,
наповнився живим духом.
Ця рідна українська
пісня й повернула
притомність Миколі. Почув
він її, мовби
крізь сон… ( В. Сухомлинський)
Картка №9
1.
Прочитайте текст,
визначте його головну думку.
2.
Випишіть іменники,
визначте їх рід. Число і відмінок.
Той, хто по-справжньому любить свою Батьківщину, у всіх
відношеннях справжня людина.
Наша Батьківщина – це могутнє тисячолітнє дерево. Тож
нехай кожен із нас буде не сухою, безплідною колючкою на цьому дереві, а живою
гілкою. Пам’ятай, що наша Батьківщина ніколи не підкорялася ні одному
завойовнику. Знай, справжнього патріота нашої Батьківщини можна убити, спалити,
закопати живим у землю, як це робили звірі фашисти але підкорити не можна
(«Листи до сина»).
Картка №10
1. Запишіть речення, розставляючи пропущені розділові
знаки.
2. Виконайте
словотвірний розбір виділених слів.
Моїм
непорушним педагогічним переконанням
є істина чуйність
і лагідність та
духовна сила яка
здатна вберегти дитяче
серце від огрубіння
озлоблення жорстокості і
байдужості від безсердечно-тупого ставлення
до всього доброго
і світлого в
житті насамперед до
сердечного теплого слова.
(В. Сухомлинський)