Тема.
Односкладні речення. Підсумковий урок
Мета: узагальнити й
систематизувати знання учнів з розділу “Односкладні речення”; сформувати
цілісну систему особистих знань восьмикласників з теми; розвивати творчі вміння самостійно
розв’язувати нові пізнавальні завдання;
удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати
й узагальнювати; за допомогою дидактичного матеріалу розвивати
спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової
діяльності людини; поповнювати
словниковий запас учнів; розвивати
пам’ять, увагу, логічне мислення, виробляти загально навчальні уміння і
навички; формувати і відкореговувати
культуру поведінки і спілкування.
Обладнання: репродукції картин І.
Айвазовського “Місячна ніч” ,А, Новицької « Захід сонця», розтиражовані картки
із завданнями, схема розбору простого односкладного речення, вишитий
рушник, аудіозапис, smart-дошка, комп’ютер, підручник “Українська мова. Підручник
для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів”., ілюстровані прислів’я і
приказки, презентація.
Методи, прийоми і форми роботи: бесіда,
робота в парах, дослідження-характеристика, пошуково-вибіркова робота, творче
спостереження з елементами зіставлення, творче моделювання, кодовий тест.
Ключові терміни і поняття: синтаксис,
речення, граматична основа речення, односкладне речення і його види.
Міжпредметні зв’язки: українська
література, образотворче мистецтво.
Внутрішньопредметні зв’язки:
-
лексикологія і фразеологія: прислів’я і приказки;
-
культура мовлення і стилістика: речення двоскладні й
односкладні як синтаксичні синоніми;
-
текст (риторичний аспект): використання односкладних
речень у текстах художнього стилю.
Тип уроку: урок узагальнення й
систематизації вивченого.
Хід
уроку
Поету, кажуть, треба знати мову
Та ще уміти вправно римувать.
Натхнення і талант — і все готово -
Слова самі піснями забринять.
В.Симоненко
“Поезія – це найвеличніша форма,
в яку може втілитися людська думка”
Альфонс де Ламартін,
Її не купиш цвітом провесен.
Поезія – це діло совісне.
А.Малишко
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети і
завдань уроку.
1. Вступне слово
вчителя.
Якщо
ти знаєш – все в твоїх силах,
Якщо
не знаєш, то не втнеш,
Якщо
ти знаєш – летиш на крилах,
Якщо
не знаєш, то повзеш.
Чи
на землі ти, а чи у небі,
Чи,
може, в глибині морській –
Знання
поможуть при потребі:
то
знай же, друже, і умій! (Дмитро Білоус)
1.Аутотренінг.
Я – особистість творча.
Я думаю, замислююсь,
Я аналізую, висловлюю свої судження.
Я все хочу знати
Я рада вітати вас, шановні учні, на нашому сьогоднішньому уроці, який ми
проведемо разом. На попередніх уроках ви уже розглянули теоретичний матеріал
про односкладні речення і застосовували його на практиці. Сьогодні у нас з вами
підсумковий урок узагальнення й систематизації знань. Отже, тема нашого уроку:
“Односкладні речення. Підсумковий урок”.
На
сьогоднішньому уроці ми з вами:
1)
узагальнимо
теоретичний матеріал про односкладні речення;
2)
удосконалимо та
відпрацюємо уміння визначати та порівнювати типи односкладних речень,
створювати з ними власні висловлювання.
За давньогрецькими міфами на горі
Парнас , між двома її вершинами, знаходиться джерело, що дає натхнення
поетам. Тому кожен віршотворець мріяв
досягти вершини знаменитої гори. Ви сьогодні на уроці теж маєте
здійснити сходження до Парнасу. А ліри
будуть символізувати кожен етап уроку, кожну вашу сходинку на шляху до Парнасу.
І ліра – захист знань.
Працелюбності, терпіння і дерзань.
Ви старанно працювали, мали фантазію
І створили оригінальну презентацію.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Презентація « Односкладні речення»
Учні по черзі коментують слайди, що проектуються на
комп’ютері.
2. Бесіда.
(Методом бесіди
з’ясувати рівень засвоєння теоретичного матеріалу про односкладні речення).
1. Які речення
називаються односкладними? (Односкладні
речення – це такі речення, у яких граматична основа складається з одного
головного члена (підмета або присудка), другий головний член не потрібен,
оскільки зміст речення і так зрозумілий).
2. Яка відмінність
між односкладними та двоскладними реченнями?
3. На які типи
поділяються односкладні речення залежно від способу вираження та значення
головного члена? (Залежно від способу
вираження та значення головного члена односкладні речення поділяються на
називні та дієслівні).
4. Чи можуть
односкладні прості речення бути частинами складного речення? (Так).
5. На які типи
поділяються прості односкладні дієслівні речення? (Особові – означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові;
безособові).
6. На що вказує
присудок означено-особових односкладних дієслівних речень? (На дію, яку виконує певний предмет, особа).
7. На що вказує
присудок неозначено-особових односкладних дієслівних речень? (На дію, яка стосується неозначеної особи).
8. На що вказує
присудок узагальнено-особових односкладних дієслівних речень? (На дію, яка виконується усіма або кожною
особою)
ІV. Засвоєння
теоретичних положень на практиці за рахунок розвитку безперервної пошукової та
пізнавальної активності учнів.
ІІ ліра – чарівна квітка поезії -
Запитає, як ви вчили літературу,
Перевірить вашу творчу натуру.
Завдання «Чарівні пелюстки»
( Учні редагують
поетичні уривки , переробляючи двоскладні речення на односкладні так, щоб
відновився віршовий ритм)
Літній
вечір, тихий вечір.
Пахне матіолою.
Впала хусточка на плечі
Хмаркою прозорою.
В . Троянська
В обличчя кинули слова.
А вцілили у груди…
Когось,бува, уран вбива,
Когось – найближчі люди.
Л.Патрушева
Впаду не в трави,
а в осінь чисту,
у тепле листя,
у золотисте,
дихну востаннє
гарячим словом,
і відв’яжу свій
маленький човен.
Л.Патрушева
Ось і все. Зрубали осокора.
Жовте листя впало в білий сніг.
Між гілок сумує сивий ворон,
«Кра» тужливе гублячи до ніг.
Цабієнко
Степ і степ.
Безкраїй , як віки,
Весь пропахлий чебрецем і вітром.
Тут колись ходили чумаки -
В Крим по сіль, а потім –
З сіллю звідти…
І. Цабієнко
Не покидай мене, надіє,
В далекім краї суму і журби.
В.Троянська
Безмежне поле. Відстаней нема.
Полює погляд, наче птах в пустині:
От-от змайне
сподівана вершина…
Безмежне поле. Відстаней нема.
В. Колодій
Терпкий
холодний жах. обійняв..
Вітри мої
кохані...
Солов'їні стеляться далі, далі стеляться солов'їні...
Знов весна розквітла на моїй Вкраїні.
В. Сосюра
ІІІ ліра – час дослідження,час.
Покажіть-но, які уміння у вас.
Речення односкладні розпізнайте,
Їм характеристику дайте.
Згадайте орфографію – пані норовливу,
Літери вставляйте, щоб не було помилок.
1.
Дослідження-характеристика.
Завдання:
прочитати
, вставити пропущені літери, пояснити орфограми,
Назвати односкладні речення, вказати спосіб
вираження головного члена речення.
Визначити вид односкладного речення.
1. Свіча.
Вітер. Злива. Безсо..я.
Гасне літо з..л..не.
Падають на підвіко..я
Жовті долоні клена.
Запалю свічу з віком віч..на..віч.
Запалю
свічу, щоб здолати ніч.
Запалю
свічу у тр..вожний час.
Помолюсь
вогню, щоб вогонь не згас.
В. Шинкарук
2. Сад в..шневий. Хата.Гай. Кр..ниця.
Шлях Чумацький. Голубі дощі.
Мов солодкі похощі ж..виці,
Незбагне..а радість на душі.
М.Вінграновський.
3.Назбираю в
гаю запашного зі..я,
Запашного зі..я вибуялих трав
З ясеня та кленів назбираю гі..я,
Лепехи
нарвати побіжу на став.
Клеча...ям обставлю, пр..беру кімнату.
В.Чумак
4.Под..віться, мамо, хороше ж то як!
Усміхнуться
очі, поміж тим у хату
Вечір завітає - стомлений козак.
Сяд..мо рядочком, завед..м розмову,
Доки до
віконця хусточку шовкову
Ніч..нька..черничка з поля донесе.
В. Чумак
5.Снігом засипало землю.
Іній покрив наші коси.
Тільки снігами ( не) вкрило
Пам..яті стиглі покоси.
В.Троянська
|
Прийди
весняною грозою,
сипни на серце яблунь цвіт
Р. Братунь
Спориш. Нагідки. Стиглі свічі лип.
І кручений панич дереться вгору
М. Боровко
Ліс.
Безсилі метелики.
Лампа і сніжний папір
М. Рильський. .
Йдуть стрільці. Завіяло дороги
Біле сонце деренчить, мов жерсть.
Р. Лубківський .
Рідна земле, дай мені снаги
Скрізь, у в с..ому буть самим собою.
В. Тарасенко.
Ліс. Безсилі м..телики.
Лампа і сніжний папір.
М. Рильський .
З..л..ний луг.
Над лугом в'ється чайка.
М.
Рильський.
Нагі..ки. Стиглі свічі лип.
І кручений панич д..р..ться вгору.
М.
Боровко.
Окоп. Залізниця. Гармата.
Дуби, пос..вілі від пилу...
А. Малишко
А слова
дружнього
За гроші ( не )купити.
М. Рильський
|
2.Синтаксичний розбір односкладного речення
Зразок розбору проектується на комп’ютері.
Учні виконують робір 1 речення біля дошки і 1 самостійно.
П..ятьох старшин козацьких розп..яли
Л. Костенко
Пон..си мене, вечір, мій брате,
На Чумацький задуманий Шлях.
В. Сосюра
Рідна земле, дай мені снаги
Скрізь,у всьому буть самим собою.
В Тарасенко
На острові знайшли рештки козацьких доменних
печей.
О.Гончар
Весною в селі встають рано.
Г .Тютюнник
Умивали доріженьку рясними дощами.
О.Квітневий
ІV ліра – співпраця.
Вам у пригоді стане
удача.
Один одному
допомагайте,
Думайте, спілкуйтесь,
обирайте.
Завданння
в парах
І пара
Пошуково-вибіркова
робота.
Прочитайте речення, випишіть безособові. Укажіть спосіб вираження головного
члена речення.
Та не для себе, а в собі будуйте Україну. (Д.Павличко)
Затишно тільки в рідному домі. (Т.Шевченко)
Про любов до батьків не питають. (Т.Шевченко)
Немає в світі України, немає другого Дніпра. (Т.Шевченко)
За правду й за народ ставай життям. (Д.Павличко)
Собори своїх душ бережіть, друзі. (О.Гончар)
Чутно плескіт у ставочку. (Т.Шевченко)
У душі моїй – пісні моєї України.( Т.Шелега)
На сході вже світає. (І.Нехода)
ІІ пара
За двома зайцями поженешся -
Гірко поробиш,…
Чужим добром…
Зробиш діло –
Не плюй у криницю,…
|
не розживешся
бо схочеш водиці
гулятимеш сміло
солодко з’їси
жодного не впіймаєш
|

2.
Проблемне запитання: “Як відрізнити просте односкладне називне речення від
двоскладного з іменним складеним присудком?” (На
інтерактивній дошці з’являються пари речень. Учні за допомогою методу
дослідження-зіставлення висловлюють свою думку щодо проблемної ситуації,
пояснюють, у чому полягає їх точка зору)
Безмежний
прекрасний степ. (Односкладне речення з
узгодженим означенням).
Безмежний степ
прекрасний. (Двоскладне речення з іменною
частиною складеного присудка).
3.Рекламна пауза
Створити рекламу односкладних речень
Реклама
односкладних речень (Зразок)
Якщо Ви хочете придбати якісний товар,
завітайте до магазину «Філологія». До Ваших послуг односкладні речення. Доступні, прості у
використання, адже мають лише один
головний член речення. Експресивність,
узагальненість, афористичність цих речень стануть вам у пригоді, коли буде
потреба висловитись коротко, влучно, емоційно.
Зручні у використанні і його розділові знаки.
Частіше всього використовується кома. А
часом, щоб полегшити Вам життя, це речення може обійтись і без розділового
знака. Купуйте наш товар і Ви не пожалкуєте!
Реклама називних речень
Шановні пані і панове! Ми живемо у швидкий , динамічний
час.
Тож, якщо ви шкодуєте, що доба має лише 24 години, а не 48. Якщо після
плутаний пояснень ви бачите тільки спину співрозмовника – наш товар саме для
вас. Оберіть називні речення, і ви не пошкодуєте. Саме ці речення можуть стисло
і точно викладати думку. Чітка структура. Мінімум другорядних членів речення –
лише означення.
Тільки у нас найрізноманітніші за
темою називні речення.. А тепер – спеціально для Вас! Купивши три речення за
ціною чотирьох, четверте Ви отримаєте
безкоштовно!
V ліра – творчості мить.
Хвилину натхнення ловіть!
Слухайте, милуйтесь, уявляйте.
Речення найкращі добирайте.
4. Мить творчості
Послухайте вірш. ( Проектується на моніторі під музику
Л.Бетховена
« Місячна соната»)
Які думки й почуття передає автор? Які види односкладних речень вжито у вірші? Охарактеризуйте роль називних
речень у розкритті авторського задуму.
Останнє сонячне проміння
Над сизим присмерком лісів.
І срібна тиша. Безгоміння.
Лиш теплі сплески голосів.
Та ще - синиць ледь чутний шебет
У шерхкій кущавині…
За що оця безмірна щедрість
Простому смертному – мені?
Цей одсвіт місячної річки,
Цих зір незаймана краса,
Миттєва й водночас довічна
І чиста, як твоя сльоза?
…І враз над смерком, над лиманом
Зірниця зблисла вдалині,
Мов нерозгадана омона,
Таємна відповідь мені.
А. Перерва
( Вірш і картини проектуються на комп’ютері)
Розгляньте репродукції картин А.Новицької « Захід
сонця» і І.Айвазовського « Місячна ніч» . Чи співзвучні вони поезії? Які рядки
з вірша можна підібрати до картин?
Напишіть твір- мініатюру за репродукціями
і поезією.» Останнє сонячне проміння»
Зразки творів
1. Захід. Тепле сонце.
Замріяні хмари. Місячна стежка. Милуюся плескотом золотавих хвиль. Слухаю
ніжний голос річки. Прощаюсь із лагідним сонцем. Ніч. Небо. Тиша.
2. Захід сонця.
Промені,промені. Простягають ніжні долоньки, голублять річку. Хочеться співати
від захвату. Яка краса!
3. Гарячий чай. Крісло.
Замріяний погляд. Сонце. Приємні спогади. Море. Сонце і море.
4.Дивлюсь, як заходить сонце. Золоте сонце.
Золоті трави , золоті дерева. І музика. Остання сонячна пісня.
Слухаю. Дивуюся
Яка ти прекрасна, земле!
8. Фізкультхвилинка.
Піднімаймо руки
вгору,
Нахиляємось додолу,
Не згинаймо власні
ноги
як торкаємось підлоги
(Який
вид односкладних дієслівних речень використано?)
9.
Виконання кодового тесту. (Тестові запитання
з’являються на інтерактивній дошці, учні читають запитання, варіанти відповідей
і вписують правильний код-варіант у табличку, потім обмінюються аркушами, перевіряють
їх і вираховують свій бал, отриманий на уроці)
1. На які типи поділяються односкладні
речення:
а) прості, складні, неускладнені, неповні;
б) безособові, узагальнено-особові,
неозначено-особові, означено-особові;
в) безособові, узагальнено-особові,
неозначено-особові, означено-особові, називні;
г) повні й неповні.
2. Знайдіть серед
запропонованих варіантів односкладне означено-особове речення :
а) Зима. Криниця. Стук обмерзлого вікна.
б) Повний місяць похилився над гаєм.
в) Вовчицею ніч за вікном чигала.
г) Не оплакуй ні мрій, ні згадок…
3. Знайдіть
узагальнено-особове речення:
а) Прилітають до нашого поля із далеких країв
журавлі.
б) Не корю, не нарікаю, прикрих слів не
говорю;
в) Ой, поділять тебе, земле, поділять.
г) Більше думай і тоді вирішуй!
4. Позначте називне
речення:
а) Немає пісні без любові.
б) Людська творчість – це найбільша мука.
в) Життя без книги – це хата без вікна.
г) Пізнє літо.
6. У якому із
запропонованих безособових речень присудок виражається прислівником:
а) Вітерцем дихнуло з долини.
б) Хай слово мовлено інакше – та суть в нім
наша зостається.
в) Чудово, просторо й радісно на
придеснянських луках.
г) Темної ночі перевезено його в темний
покій.
7. Знайдіть рядок, у
якому в реченні головний член вказує на дію, що виконується невизначеною
особою:
а) Силою не хвались – краще трудись.
б) Як було гарно відчувати себе маленькою
хазяйкою у цьому лісі!
в) Будь високий, як верба, а багатий, як
земля.
г) Мені бажали здоров’я, успіхів, гарних
учнів – не без деякого лукавства.
8. Установіть
відповідність між односкладними реченнями та їх видами:
а) Не взявшись за сокиру, хату не збудуєш.
б) Про успішний виступ Остапа Вересая
довідалися і в царському дворі.
в) Хлюпіт хвиль, рівне дихання моря.
г) Уже неозброєним оком стало видно зграї
птахів.
ґ) Скажемо відверто хоч би сьогодні про наші помилки й
безвідповідальність.
А – Означено-особове;
Б – Неозначено-особове;
В – Узагальнено-особове;
Г – Безособове;
Ґ – Називне.
V. Підсумки уроку.
VІ. Рефлексія
ü Що вам найбільше
запам’яталось на сьогоднішньому уроці?
ü Чи досягли ми тих
цілей, про які говорили на початку уроку?
ü Чи продуктивною була
робота на уроці?
Як ви оцінюєте свою
роботу на уроці?
Слово
вчителя
Добре, діти,
посміхніться
І на мене подивіться
Я подякую вам щиро
за прекрасний наш
урок.
Спасибі вам, що
працювали,
що результати
показали,
що не соромились
творити,
що рідні ви мені, як
діти!
Оцінювання
учнів.
VІІ. Домашнє завдання
(за варіантами).
Перший варіант –
скласти розпорядок вихідного дня, використовуючи односкладні означено-особові
речення.
Другий варіант –
записати 10 прислів’їв або приказок, що виступають як узагальнено-особові
речення.
Третій варіант –
скласти невеличкий пейзажний опис, використовуючи різні типи односкладних
речень.
Четвертий варіант – письмове лінгвістичне повідомлення
за вивченою темою.